vrijdag 27 mei 2011

La 22a mostra mercato del libro per ragazzi (part II)

(11u50)

Had ik voorspeld dat dit dik in de soep ging lopen? 
Ja?
Dan moet ik waarzegster worden. 

Jezus Christus, wat-was-dat-daar!

De momenten waarop ik moet lezen: vrijdag om 10u, 14u en 17u. Zaterdag om 17u. 
Dus ik heb mijn eerste leessessie al achter de rug. Updates over de rest volgen nog!

Ik kom om 10u in het gemeentehuis aan, is er een leerkracht in het Italiaans aan het voorlezen aan een klas. De 'organiserende' leerkracht (vergeet de haakjes niet te lezen!) was er ook. Ik moest na die ene leerkracht lezen.
Oeps! Vergeten! De leerlingen van het Liceo moeten ook nog lezen. Ach, dan doen die dat maar even. Nathalie wacht wel.
Inderdaad, Nathalie wachtte ook. Rond 10u30 mocht ik dan lezen. Dus ik begin braafjes (en heel luid, er was heel veel lawaai in die zaal) uit Jungle Book voor te lezen. Mijn mentor had namelijk gezegd dat dat een goed kinderboek was en de kleuterjuffen zeiden dat tekeningen belangrijk zijn. Na ongeveer een kwart gelezen te hebben moest ik stoppen. De kinderen gingen weg... 
De organiserende leerkracht (die me amper had ingelicht, echt triest): "Ik had toch gezegd dat je op internet een kort verhaal moest zoeken!! Dit is te lang. Kort het in." En terwijl gaf ze me een speelse mot op mijn gezicht. IK ZAL SEBIET EENS EEN MOT OP HAAR GEZICHT VERKOPEN!

Dus bij de volgende klas vatte ik de eerste 10blz samen in vijf zinnen. Ik las erna redelijk samenvattend en zeer non-verbaal verder. Kwam er iemand zeggen dat ik moest stoppen. Hups, die klas ook weg...

Toen kwam de kleuterschool eraan en gingen de leerlingen van het Liceo weer voorlezen. Sorry maar, wat doe ik hier alweer? Niets is goed genoeg en ik krijg geen info over wat en wanneer ik iets moet doen.

Dus ik, na het te vragen aan iemand, het maar afgebold. Straks moet ik weer teruggaan. Ik wil niet :(.

Rot-Italianen die me nooit informeren!! 


(18u30)

Zo, 3/4 van mijn taak zit er op. Zowel om 14u als om 17u moest ik lezen. Gelukkig ging Aurélie mee, de hele middag! Waarvoor ik haar zeer dankbaar ben...!
We kwamen om 14u aan op la mostra en er was zeer weinig volk. Wel was een van mijn superfavoriete leerkrachten er, zij moest 'bewaking houden' voor twee uurtjes. Om 14u begon een leerkracht voor te lezen, een vol uur... Paola (de toffe leerkracht) vertelde me dat ik om 15u10 mocht lezen. Eindelijk, iemand die wat meer informatie had!! Om de tijd op te vullen gingen Aurélie en ik een drankje nuttigen op de piazza, alwaar het bloedheet was. Maar, het smaakte :).

Deze thermometer hing in de schaduw... ugh!


Daarna dus terug naar la mostra gegaan. Deze keer was de organisatie wel goed: ik las een eenvoudiger boekje (de drie biggetjes) en alle kindjes zaten voor mij en hadden interesse. Ze waren stil en luisterden, staken beleefd hun vingers op, ... en alle bijhorende leerkrachten luisterden vol interesse. Toen ik klaar was kreeg ik een applaus van deze snoetjes en werd me gevraagd nog wat meer voor te lezen.
Grote tegenstelling met vanmorgen, niet?





Daarna gingen Aurélie en ik een wandelingetje maken om uiteindelijk om 17u terug te gaan. We hebben er een uur gestaan en gewacht en gewacht  en ... Inderdaad. Geen kat die interesse in me toonde. Ik stond daar mooi wortel te schieten. Met toestemming van een zeer lieve 'bewakende' leerkracht van de kleuterschool (waar ik ook lesgeef) mocht ik snel naar huis sluipen zodat de stomme leerkracht het niet zou merken dat ik er niet meer was. Ze lijkt me niet echt populair, die ene leerkracht... Nu ja, ze is ook niet tof.

Besluit: een hele dag op de tentoonstelling geweest om een kwartiertje plezier te hebben. Maar dat kwartiertje voorlezen aan lieve kindjes kunnen ze me toch nog niet afpakken :)!


3 opmerkingen:

  1. WAT?! GAF DIE JOU EEN SPEELSE MOT?! Wij mogen kinderen amper aanraken; maar in Italië mag de leerkracht de student speels motten?! WHAT THE...?! Ga je nog wel terug vanmiddag? Anders zeg je toch gewoon dat jij was vergeten dat je andere dingen te doen hebt?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Pff dat kan ik echt niet maken. Ik sta in dat boekje en ik heb mijn woord gegeven (zijnde niet wetende waarover het ging toen in februari, maar bon). En ik moet leren om niet overal te ontsnappen waar het me niet zint. Nog ff doorzetten. Ik ben blij dat Aurélie straks meekomt, ben ik niet alleen...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Die foto's zijn wel echt fantastisch he! Die kinderen hangen aan je lippen <3

    BeantwoordenVerwijderen